Tytuł projektu | Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO- obszar I – Wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych na obszarze Aglomeracji Opolskiej |
Oś Priorytetowa | IX Wysoka jakość edukacji |
Działanie | 9.1 Rozwój edukacji |
Poddziałanie | 9.1.2 Wsparcie kształcenia ogólnego w Aglomeracji Opolskiej |
Nr ewidencyjny wniosku | RPOP.09.01.02-16-006/15 |
Beneficjent | Samorząd Województwa Opolskiego/Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji |
Lider projektu | Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu |
Partnerzy | Miasto Opole, Politechnika Opolska, Uniwersytet Opolski |
Wartość projektu ogółem | 4 951 211,17 PLN |
Okres realizacji projektu | Od 08.2016 r. do 07.2018 r. |
Projekt pn. Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO- obszar I – Wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych na obszarze Aglomeracji Opolskiej zakłada realizację działań ukierunkowanych na kompleksowe wsparcie trzech kluczowych obszarów tzn. uczeń – nauczyciel – szkoła, przez co ma doprowadzić do rozwoju kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych położonych na terenie Aglomeracji Opolskiej. Cel ten wprost wpisuje się w zakładany dla poddziałania 9.1.2 cel szczegółowy 2: Podniesienie u uczniów kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy oraz rozwój indywidualnego podejścia do ucznia, w szczególności ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zakres projektu obejmujący długi okres realizacji oraz połączenie działań w zakresie wyrównywania szans, poprzez wsparcie uczniów osiągających słabsze wyniki oraz nowoczesnej dydaktyki opartej o nauczanie w miejscach edukacji bezpośredniej (uczelnie wyższe, pracownie eksperymentalne, instytucje kultury) ma wzmocnić efektywność wsparcia i spowodować wzrost kompetencji w zakresie kompetencji kluczowych w obszarach zdiagnozowanych jako wymagające wsparcia. Jednoczesne wsparcie nauczycieli poprzez organizację działań w zakresie podnoszenia ich kwalifikacji w obszarach deficytowych oraz związanych z nowoczesną dydaktyką opartą o wykorzystanie najnowszych rozwiązań dostępnych w edukacji oraz TIK z jednoczesnym tworzeniem sieci współpracy, wzmocni efekt oddziaływania projektu. Działania te zmniejszą dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych uczniów oraz podniosą jakość procesu kształcenia jak również wdrożą innowacyjne formy nauczania w zakresie nauk humanistycznych, przyrodniczych oraz matematycznych. Zaplanowane działania mają na celu podniesienie efektywności kształcenia uczniów szkół podstawowych, w tym stworzenie w placówkach warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu.
Głównym założeniem projektu jest:
- zmniejszenie deficytu w zakresie umiejętności matematyczno – przyrodniczych oraz społecznych uczniów szkół podstawowych Miasta Opola oraz Aglomeracji Opolskiej;
- wzrost wiedzy w zakresie kompetencji kluczowych uczniów objętych wsparciem, poprzez rozwój ich uzdolnień z zakresu matematyczno-przyrodniczego;
- wzrost świadomości uczestników projektu w zakresie dalszej ścieżki edukacyjnej i przyszłej orientacji zawodowej;
- wzrost wykorzystania innowacyjnych metod nauczania poprzez stworzenie warunków w szkołach objętych wsparciem umożliwiających i wspierających edukację na wysokim poziomie tj. wprowadzenie innowacyjnych form nauczania oraz narzędzi efektywnego nauczania/tworzenia warunków do skutecznego uczenia się i nauczania;
- doposażenie bazy szkół w pomoce dydaktyczne.
Udzielając wsparcia szkołom objętych projektem uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość rozwoju osobistego, a podjęte działania pozwolą m.in. na:
- stworzenie warunków równych szans edukacyjnych;
- wzmocnienie atrakcyjności oraz podniesienie jakości oferty edukacyjnej placówek realizujących kształcenie w formach szkolnych ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji;
- wzmocnienie zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia;
- udzielenie pomocy uczniom zagrożonym niepowodzeniami szkolnymi, co umożliwi osiągnięcie sukcesów na miarę ich możliwości;
- ujawnienie i rozwinięcie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów, kształtowanie umiejętności interpersonalnych;
- propagowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu;
- poprawę bazy i warunków materialnych prowadzonych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, opiekuńczych oraz zajęć pozalekcyjnych.
Zakładany cel główny projektu to wzmocnienie słabszych obszarów wiedzy i kompetencji kluczowych oraz TIK, połączone ze wzrostem kompetencji i kwalifikacji nauczycieli ze szkół podstawowych z terenu Aglomeracji Opolskiej poprzez kompleksowe wsparcie obejmujące realizację działań ukierunkowanych na wzrost kompetencji organizowanych na terenie szkoły jak i poza nią.
Efektem realizacji projektu będzie:
- Uzyskanie kompetencji i kwalifikacji przez 131 nauczycieli;
- Nabycie kompetencji kluczowych przez 2 000 uczniów;
- Wsparcie 40 szkół, w których pracownie przedmiotowe będą wykorzystywały doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych.
Lista szkół:
A101 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Bierdzanach | BIERDZANY |
A102 | Zespół Szkolno – Przedszkolny Publiczna Szkoła Podstawowa w Boguszycach | BOGUSZYCE |
A103 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Chmielowicach obecnie Publiczna Szkoła Podstawowa nr 30 w Opolu | CHMIELOWICE |
A104 | Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 w Chróścicach | CHRÓŚCICE |
A105 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Czarnowąsach obecnie Publiczna Szkoła Podstawowa nr 31 w Opolu | CZARNOWĄSY |
A106 | Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi w Dobrzeniu Wielkim | DOBRZEŃ WIELKI |
A107 | Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym w Domecku | DOMECKO |
A108 | Zespół Szkół Gminy Izbicko – Publiczna Szkoła Podstawowa w Izbicku | IZBICKO |
A109 | Społeczna Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym w Kadłubie Turawskim | KADŁUB TURAWSKI |
A110 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Karłowicach | KARŁOWICE |
A111 | Publiczna Szkoła podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Komprachcicach | KOMPRACHCICE |
A112 | Zespół Szkół Gminy Izbicko – Publiczna Szkoła Podstawowa w Krośnicy | KROŚNICA |
A113 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Kup | KUP |
A114 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Lewinie Brzeskim | LEWIN BRZESKI |
A115 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Ligocie Prószkowskiej | LIGOTA PRÓSZKOWSKA |
A116 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Ligocie Turawskiej | LIGOTA TURAWSKA |
A117 | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Juliusza Słowackiego w Łosiowie | ŁOSIÓW |
A118 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Murowie | MURÓW |
A119 | Publiczna Stowarzyszeniowa Szkoła Podstawowa w Ochodzach | OCHODZE |
A120 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Osowcu | OSOWIEC |
A121 | Zespół Szkół Gminy Izbicko – Publiczna Szkoła Podstawowa w Otmicach | OTMICE |
A122 | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Polskiej Nowej Wsi | POLSKA NOWA WIEŚ |
A123 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Popielowie | POPIELÓW |
A124 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Prószkowie | PRÓSZKÓW |
A125 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Skorogoszczy | SKOROGOSZCZ |
A126 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Starych Budkowicach | STARE BUDKOWICE |
A127 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Starych Siołkowicach | STARE SIOŁKOWICE |
A128 | Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym w Wawelnie | WAWELNO |
A129 | Społeczna Szkoła Podstawowa w Węgrach | WĘGRY |
A130 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Zawadzie | ZAWADA |
A131 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Zimnicach | ZIMNICE |
A132 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Złotnikach | ZŁOTNIKI |
A201 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Opolu | OPOLE |
A202 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 10 w Opolu | OPOLE |
A203 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 11 w Opolu | OPOLE |
A204 | Zespół Szkół Specjalnych Publiczna Szkoła Podstawowa nr 13 Specjalna w Opolu | OPOLE |
A205 | Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 w Opolu | OPOLE |
A206 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 w Opolu | OPOLE |
A207 | Niepubliczna Szkoła Podstawowa Nasza Szkoła w Opolu | OPOLE |
A208 | Szkoła Podstawowa Stowarzyszenie Pro Liberis Silesiae w Opolu | OPOLE |
Kategoria: Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki – AO1