Tytuł projektu | Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO – obszar III – Wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych na obszarze Aglomeracji Opolskiej |
Oś Priorytetowa | IX Wysoka jakość edukacji |
Działanie | 9.1 Rozwój edukacji |
Poddziałanie | 9.1.2 Wsparcie kształcenia ogólnego w Aglomeracji Opolskiej |
Nr ewidencyjny wniosku | RPOP.09.01.02-16-008/15 |
Beneficjent | Samorząd Województwa Opolskiego/Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji |
Lider projektu | Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu |
Partnerzy | Miasto Opole, Politechnika Opolska, Uniwersytet Opolski |
Wartość projektu ogółem | 4 956 185,09 |
Okres realizacji projektu | Od 08.2016 r. do 07.2018 r. |
Projekt pn. Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki AO- obszar III – Wzrost kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych na obszarze Aglomeracji Opolskiej zakłada realizację działań ukierunkowanych na kompleksowe wsparcie trzech kluczowych obszarów tzn. uczeń – nauczyciel – szkoła, przez co ma doprowadzić do rozwoju kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych położonych na terenie Aglomeracji Opolskiej. Cel ten wprost wpisuje się w zakładany dla poddziałania 9.1.2 cel szczegółowy 2: Podniesienie u uczniów kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy oraz rozwój indywidualnego podejścia do ucznia, w szczególności ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zakres projektu obejmujący długi okres realizacji oraz połączenie działań w zakresie wyrównywania szans, poprzez wsparcie uczniów osiągających słabsze wyniki oraz nowoczesnej dydaktyki opartej o nauczanie w miejscach edukacji bezpośredniej (uczelnie wyższe, pracownie eksperymentalne, instytucje kultury) ma wzmocnić efektywność wsparcia i spowodować wzrost kompetencji w zakresie kompetencji kluczowych w obszarach zdiagnozowanych jako wymagające wsparcia. Jednoczesne wsparcie nauczycieli poprzez organizację działań w zakresie podnoszenia ich kwalifikacji w obszarach deficytowych oraz związanych z nowoczesną dydaktyką opartą o wykorzystanie najnowszych rozwiązań dostępnych w edukacji oraz TIK z jednoczesnym tworzeniem sieci współpracy, wzmocni efekt oddziaływania projektu. Działania te zmniejszą dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych uczniów oraz podniosą jakość procesu kształcenia jak również wdrożą innowacyjne formy nauczania w zakresie nauk humanistycznych, przyrodniczych oraz matematycznych. Zaplanowane działania mają na celu podniesienie efektywności kształcenia uczniów szkół podstawowych, w tym stworzenie w placówkach warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu.
Głównym założeniem projektu jest:
- zmniejszenie deficytu w zakresie umiejętności matematyczno – przyrodniczych oraz społecznych uczniów szkół podstawowych Miasta Opola oraz Aglomeracji Opolskiej;
- wzrost wiedzy w zakresie kompetencji kluczowych uczniów objętych wsparciem, poprzez rozwój ich uzdolnień z zakresu matematyczno-przyrodniczego;
- wzrost świadomości uczestników projektu w zakresie dalszej ścieżki edukacyjnej i przyszłej orientacji zawodowej;
- wzrost wykorzystania innowacyjnych metod nauczania poprzez stworzenie warunków w szkołach objętych wsparciem umożliwiających i wspierających edukację na wysokim poziomie tj. wprowadzenie innowacyjnych form nauczania oraz narzędzi efektywnego nauczania/tworzenia warunków do skutecznego uczenia się i nauczania;
- doposażenie bazy szkół w pomoce dydaktyczne.
Udzielając wsparcia szkołom objętych projektem uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość rozwoju osobistego, a podjęte działania pozwolą m.in. na:
- stworzenie warunków równych szans edukacyjnych;
- wzmocnienie atrakcyjności oraz podniesienie jakości oferty edukacyjnej placówek realizujących kształcenie w formach szkolnych ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji;
- wzmocnienie zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia;
- udzielenie pomocy uczniom zagrożonym niepowodzeniami szkolnymi, co umożliwi osiągnięcie sukcesów na miarę ich możliwości;
- ujawnienie i rozwinięcie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów, kształtowanie umiejętności interpersonalnych;
- propagowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu;
- poprawę bazy i warunków materialnych prowadzonych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, opiekuńczych oraz zajęć pozalekcyjnych.
Zakładany cel główny projektu to wzmocnienie słabszych obszarów wiedzy i kompetencji kluczowych oraz TIK, połączone ze wzrostem kompetencji i kwalifikacji nauczycieli ze szkół podstawowych z terenu Aglomeracji Opolskiej poprzez kompleksowe wsparcie obejmujące realizację działań ukierunkowanych na wzrost kompetencji organizowanych na terenie szkoły jak i poza nią.
Efektem realizacji projektu będzie:
- Uzyskanie kompetencji i kwalifikacji przez 131 nauczycieli;
- Nabycie kompetencji kluczowych przez 2 000 uczniów;
- Wsparcie 40 szkół, w których pracownie przedmiotowe będą wykorzystywały doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych.
Lista szkół:
C101 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Brynicy | BRYNICA |
C102 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Dąbrówce Górnej | DĄBRÓWKA GÓRNA |
C103 | Szkoła Podstawowa w Dobrej | DOBRA |
C104 | PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM.KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO w Gogolinie | GOGOLIN |
C105 | PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. JANA BRZECHWY w Gogolinie | GOGOLIN |
C106 | Stowarzyszeniowa Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Górażdżach | GÓRAŻDŻE |
C107 | Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich w Grabinie | GRABIN |
C108 | Szkoła Podstawowa w Graczach | GRACZE |
C109 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Januszkowicach | JANUSZKOWICE |
C110 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Jełowej | JEŁOWA |
C111 | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Kamieniu Śląskim | KAMIEŃ ŚLĄSKI |
C112 | Szkoła Podstawowa w Komornikach | KOMORNIKI |
C113 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Kórnicy | KÓRNICA |
C114 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Krapkowicach | KRAPKOWICE |
C115 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Krapkowicach | KRAPKOWICE |
C116 | Publiczna Sportowa Szkoła Podstawowa nr 5 w Krapkowicach | KRAPKOWICE |
C117 | Szkoła Podstawowa Specjalna w Krapkowicach | KRAPKOWICE |
C118 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Krępnej | KRĘPNA |
C119 | PSP Luboszyce | LUBOSZYCE |
C120 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Łubnianach | ŁUBNIANY |
C121 | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Malni | MALNIA |
C122 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Niemodlinie | NIEMODLIN |
C123 | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Niemodlinie | NIEMODLIN |
C124 | Szkoła Podstawowa w Racławiczkach | RACŁAWICZKI |
C125 | SZKOŁA PODSTAWOWA W ROGACH | ROGI |
C126 | Publiczna Szkoła Podstawowa w Rogowie Opolskim | ROGÓW OPOLSKI |
C127 | Stowarzyszeniowa Publiczna Szkoła Podstawowa w Steblowie | STEBLÓW |
C128 | Szkoła Podstawowa w Strzeleczkach | STRZELECZKI |
C129 | PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. JANA BRZECHWY W GOGOLINIE FILIA W ZAKRZOWIE | ZAKRZÓW |
C130 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Zdzieszowicach | ZDZIESZOWICE |
C131 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Zdzieszowicach | ZDZIESZOWICE |
C132 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Władysława Sikorskiego w Zdzieszowicach | ZDZIESZOWICE |
C133 | Szkoła Podstawowa w Zielinie | ZIELINA |
C134 | Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Wsi Żużela | ŻUŻELA |
C135 | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stanisława Rosponda w Żyrowej | ŻYROWA |
C136 | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Żywocicach | ŻYWOCICE |
C201 | PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM. POLSKICH OLIMPIJCZYKÓW w Opolu | OPOLE |
C202 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Karola Musioła w Opolu | OPOLE |
C203 | Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Łangowskiego w Opolu | OPOLE |
C204 | Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 16 im. Zofii Nałkowskiej w Opolu | OPOLE |
Kategoria: Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki – AO3